|
 |
|
 |
|
|
| לגיליונות קודמים... |
 |
 |
|
ארגון הבריאות העולמי הכריז על טיפול בהורמונים לנשים בגיל המעבר כמחולל לסרטן [31-07-2005]
הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IACR) של ארגון הבריאות העולמי, העוקבת ומשווה ממצאים ממחקרים אודות סרטן, הודיעה כי בעקבות בחינת מחקרים בתחום זה בשנים האחרונות, היא משנה את הגדרת הסיכון לחלות בסרטן כתוצאה מטיפול הורמונלי לנשים בגיל המעבר (HRT – Hormone replacement therapy) מ"יתכן וגורם לסרטן בבני אדם" ל"גורם לסרטן בבני אדם".
בהודעת הסוכנות נמסר כי המחקרים הציגו תמונה משכנעת לפיה מינון משולב של ההורמונים אוסטרוגן ופרוגסטרון מעלה במקצת את הסיכון ללקות בסרטן השד, אולם טיפול באסטרוגן בלבד, למרות שהוא מפחית את הסיכון לסרטן השד, יכול לגרום לסרטן הרחם.
מחקר אמריקאי שפורסם ב- 2002 דיווח על הקשר בין הטיפול בהורמונים לסרטן השד ואילו הקשר בין הטיפול לתחלואה בסרטן הרחם היה ידוע מזה זמן. עם זאת, זו לראשונה שגוף במעמדה של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מגדירה את הטיפול כקרציוגני (מחולל סרטן).
http://www.iarc.fr/ENG/Press_Releases/pr167a.html
|
|
 |
|
| חדשות |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
רב השמנים מיואשים ממידתם [03-07-2005]
בסקר שנערך באנגליה עם 4000 נשים בעלות משקל עודף אמרו שני שליש מהנשאלות כי הן מיואשות מהחיים בגלל משקלן, 90% מהנשים הרגישו מדוכאות. 98% מהנישאלות השיבו שיש הפלייה בחברה נגד שמנים ורק 1% מהנשים היו מרוצות מאיך שהן נראות.
תוצאות דומות התקבלו מסקר מקביל עם 1000 גברים שמנים. http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4633405.stm
|
|
|
|
|
|
| תקצירי מאמרים |
|
|
|
|
|
התעמלות טובה לנשים מניקות [13-07-2005]
כדי לבחון האם התעמלות פוגעת בחלב האם עקבו במשך 12 שבועות אחרי רמות ח' השומן הבלתי רוויות (linolenic acid, linoleic acid, docosahexaenoic acid, eicosapentaenoic acid, arachidonic acid) בדם ובחלב אצל נשים מניקות שהתעמלו או שלא התעמלו. לא היה הבדל בקבוצות הנשים בתזונה. אחרי 30 דקות התעמלות לא רק שלא היתה ירידה אלא אף נראתה עלייה קלה ברמות הח' הלינולאית והלינולנית בחלב האמהות.
cheryl_lovelady@uncg.edu
J Am Diet Assoc, 2005, 105(7), 1098-1102 http://www.adajournal.org/scripts/om.dll/serve?action=searchDB&searchDBfor=...
|
|
|
|
|
|
נשים משלימות עם כאבי גב [12-07-2005]
בסקר HSE עם 500 עובדים ו- 500 מעבידים באנגליה, נמצא כי לנשים (49%) יש סיכוי גבוה יותר מגברים (40%) לסבול מכאבי גב אבל הן נטו פחות לדווח על כך למעבידים. נשים לקחו בממוצע 10.4 ימי מחלה בשנה בגלל כאבי גב וגברים לקחו בממוצע 33 ימי מחלה בשנה.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4122380.stm
מחקר אחר מאנגליה עם 98 משתתפים, הראה כי נשים סובלות יותר מכאב כרוני ומחלימות ממנו פחות טוב מגברים.
e.m.keogh@bath.ac.uk
Pain, 2005, 114(1-2), 37-46 |
|
|
|
|
|
טיפול בדיכאון אחרי הלידה [11-07-2005]
בסקירה מקיפה של חוקרים מקנדה נבחנו 15 מחקרים פסיכולוגיים והשפעתם על דיכאון אחרי לידה בקרב 7697 נשים. בסיכום הכולל לא נראתה השפעה מקלה על הדיכאון של מיגוון הגישות הנפשיות כולל נסיונות לפעול לפני הלידה. 25% פחות דיכאון אחרי הלידה ניכר רק במצב של תמיכה מקצועית אישית בנשים אחרי הלידה.
cindylee.dennis@utoronto.ca
BMJ 2005, 331(7507), 15 http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/abstract/331/7507/15
|
|
|
|
סטרסס וטיפולי הפרייה [11-07-2005]
במעקב אחרי 818 זוגות בדנמרק נבדקה, במשך שנה, השפעת מתח ולחץ מניסיונות ההפרייה על הצלחת ההפרייה. בין המשתתפים 71% נזקקו למחזור אחד או שניים של הפרייה, 26% ל 3-5 מחזורי ההפרייה ו- 2% ליותר מ- 5 מחזורים. כ- 60% מהזוגות הצליחו בהפרייה. נמצאה קורלציה בין רמת המתח, בייחוד של הנשים, ובין ירידה בהצלחת ניסיונות ההפרייה, עד כ- 20% ירידה בסיכוי להפרייה.
boivin@cardiff.ac.uk
Fertil Steril, 2005, 83(6),1745-1752 http://my.webmd.com/content/article/107/108678.htm
|
|
|
|
תרגילי טילטול הגוף מפחיתים כאבי גב בזיקנה [11-07-2005]
50 נשים עם אוסתאופרוזיס, בגיל 55-88 שקיבלו alendronate לחיזוק העצם, חולקו לשתי קבוצות כשהאחת מקבלת טיפולי התעמלות שבועיים בטילטול בן 4 דקות, ממכשיר Galileo למשך שנה והקבוצה השנייה שימשה לביקורת. לא נמדדו שינויים משמעותיים בין הקבוצות אבל הנשים שעברו את טיפולי התנועה דיווחו על ירידה משמעותית בכאבי הגב הכרוניים.
jiwamoto@sc.itc.keio.ac.jp
Aging Clin Exp Res, 2005, 17(2), 157-163 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=A...
|
|
|
|
|
|
|
|
אכילת חלבון סויה מפחיתה לחץ דם [10-07-2005]
בניסוי שנערך בסין נבדקה השפעת תוסף חלבון סויה לתזונה, על לחץ הדם בקבוצה של 302 מתנדבים בעלי לחץ דם גבוה קצת מהרגיל (80/99 או 130/159). במשך 12 שבועות קיבלו המשתתפים תוספת של 40 גרם סויה ליום או פחממות מורכבות. בתום הניסוי נראתה אצל מקבלי הסויה, ירידה של 7.9 מ"מ בלחץ הדם הסיסטולי וירידה של 5.3 מ"מ בלחץ הדם הדיאסטולי בקבוצת בעלי לחץ הדם הגבוה.
jhe@tulane.edu
Ann Intern Med, 2005, 143(1), 1-9 http://www.annals.org/cgi/content/abstract/143/1/1?etoc
|
|
|
|
אצל נשים, תוסף ויטמין E לא עוזר למניעת סרטן או למניעת מחלות לב וגם על אספירין [07-07-2005]
במסגרת סקרי WHI שהתנהלו עם קרוב ל-40000 נשים התפרסמו תוצאות של השפעת תוספת ויטמין E במשך יותר מ- 10 שנים, על בריאות הנשים. לא נמצאה השפעה של ויטמין E על שיעור התמותה, על מחלות לב או על שיעור הסרטן (מעי, ריאה או שד). גם אספירין לא הפחית שיעור סרטן אצל הנשים אבל הפחית שיעור מחלות לב, למשל 17% ירידה בשיעור התקפי לב.
JAMA, 2005, 294(1), 47-55
JAMA, 2005, 294(1), 56-65
כדאי להוסיף שבניסויים קודמים הראו שמקור הויטמין E חשוב להשפעתו ומקור מזון הוא פעיל יותר ממקור תוסף תזונה. |
|
|
|
לנשים שמנות כדאי ללכת יותר לאט לקדם הרזייה [29-06-2005]
במיבדקי כושר ואנרגייה בקולורדו, עם 10 נשים שמנות (ממוצע BMI - 34) ו- 10 נשים בעלות משקל רגיל (ממוצע BMI - 20), נמצא כי נשים משתי הקבוצות בחרו כקצב ההליכה המועדף באותה מהירות - 1.4 מ' לדקה (5 ק"מ לשעה), שהיא החסכונית ביותר מבחינת הוצאת קלוריות. לנשים השמנות נדרשה כמות גבוהה יותר של חמצן לשמור על קצב הליכה כזה אך הן השקיעו רק 11% יותר אנרגיה בהשוואה לנשים הרזות יותר. כדי לשרוף יותר קלוריות מאשר בהליכה בקצב הנח, כדאי לנשים השמנות ללכת לאט יותר, בקצב של 1 מ' לדקה (3.6 ק"מ לשעה).
raymond.browning@colorado.edu
Obes Res, 2005, 13(5), 891-899 http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/5/891
|
|
|
|
דיכאון וקצב לב אצל נשים [26-06-2005]
במיבדקי 24 שעות של אק"ג אצל 3372 נשים בגיל 50-83 שנים ניתחו מימצאים של 2627 נשים ללא מחלות לב. 10.2% מהנשים הראו סימני דיכאון, להן היה בממוצע קצב לב גבוה יותר, 77.4 לעומת 75.5 פעימות בדקה בממוצע הכללי וגם פחות שינויים בקצב הלב. שני הסימנים מעידים על נטייה למחלות לב ויכולים להסביר את הקשר בין דיכאון ויתר מחלות לב.
Arch Intern Med, 2005, 165(11),1239-1244 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=A...
|
|
|
|
מלטונין עוזר לשינה, אך לא תמיד [22-06-2005]
סקירה מקיפה והערכה של מחקרים על מלטונין ונדודי שינה הראתה כי אצל הסובלים מאינסומניה רגילה מלטונין יכול בממוצע לעזור להירדמות כ- 11 דקות מהר יותר. לילדים היתה תגובה טובה יותר, כ- 17 דקות מהר יותר. המלטונין עזר בעיקר לסובלים מ- delayed sleep phase syndrome בעיות שינה בגלל ג'ט לג או עבודה במשמרות, במקרים אלה איפשר המלטונין הירדמות מוקדמת ב- 38.8 דקות בממוצע אבל לא השפיע על איכות השינה, משך השינה, אחוז זמן ה- REM בשינה או העירנות. המלטונין לא עוזר לסובלים מבעיות שינה מישניות.
The Journal of Family Practice, 2005, 54, 6 http://www.jfponline.com/content/2005/06/jfp_0605_00493.asp
|
|
|
|
|
|
| חדשות מכנסים |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| אתרים ניבחרים |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|